Taloustermit selkokielellä! Osa 1/3
Taloushallinto pitää sisällään paljon erilaisia termejä. Valmentavana tilitoimistona tiedämme, että monille yrittäjille nämä käsitteet saattavat tuntua monimutkaisilta. Niiden ymmärtäminen on avainasemassa liiketoiminnan kehittämisessä ja päätöksenteossa.
ROARilla olemme huomanneet, että kun yrittäjät ymmärtävät keskeiset taloustermit, he voivat tehdä varmemmin liiketoimintaan liittyviä päätöksiä ja saada parempia tuloksia. Tässä artikkelissa avaamme 10 tärkeää taloustermiä selkokielellä – ymmärrettävästi.
1.Arvonlisävero
Arvonlisävero on välillinen vero, joka ei ole yrityksen rahaa, ainoastaan valtion. Toisin sanoen se on kulutusvero, joka lisätään aina palvelun tai tuotteen hintaan. Yleinen arvonlisäverokanta meillä on 25,5 %, mutta tämän lisäksi meillä on muitakin arvonlisävero kantoja. Ruoassa esimerkiksi 14 % ja lehtien ja yleisradion toiminnassa 10 %.
2. Osinko
Osinko on yrityksen jakama “korvaus” yrityksen omistajille onnistuneista vuosista. Osinko maksetaan omistajille yrityksen nettovarallisuuden mukaan, joka selviää yrityksen taseesta. Osinkoa jaetaan yleisimmin kerran vuodessa tilinpäätöksen jälkeen. Käytännössä hallitus tekee osingon jaosta ehdotuksen ja yhtiökokouksessa osakkaat hyväksyvät sen. Osinko voi olla osakkaalle edullisempi tapa nostaa rahaa yhtiöstä ulos.
3. Bruttokansantuote
Bruttokansantuote eli BKT on kaikkien maassa tuotettujen palveluiden arvo yhden vuoden aikana, ihan ravintola käynneistä, kosmetologi palveluihin asti. Se kertoo meidän taloudellisesta suorituskyvystämme sekä tilanteestamme, ja on siksi tärkeä mittari. Jos mietit miksi yrittäjänä pitäisi kiinnostua talouden suorituskyvystä, niin BKT kertoo paljon ostovoimasta eli kuinka paljon ihmiset kuluttaa. Tällä on usein vaikutusta bisneksen tekemiseen.
4. Käyttöomaisuus
Käyttöomaisuus on yrityksen pitkäaikaista omaisuutta ja se jaetaan kolmeen osaan:
· Aineellisiin: esimerkiksi ajoneuvot, erityyppiset kalustot.
· Aineettomiin: esimerkiksi patentit, tuotesuojat.
· Sijoituksiin: esimerkiksi pitkäaikaisia osakesijoituksia.
Käyttöomaisuus löytyy aina yrityksen taseesta vastaavaa puolelta.
5. Omavaraisuusaste
Omavaraisuusaste mittaa vakavaraisuutta ja muodostaa puskurin esimerkiksi mahdollisille tuleville tappioille. Käytännössä se kertoo siitä, kuinka iso osuus on rahoitettu yrityksen varallisuudesta omalla pääomalla. Vahva omavaraisuusaste luo vakaan pohjan liiketoiminnalle, mutta pikkasen pienempikään arvo ei ole kuitenkaan välttämättä yritykselle huono asia, jos liiketoiminta on tasaisesti kannattavaa sekä tappioita ei synny helposti.
6. Kassavirta
Kassavirta on yrityksen rahojen liikehdintää ja normaalisti liikehdintä tapahtuu pankkitilillä. Kassavirta siis sisältää sekä tulot, että menot. Yrittäjänä on tärkeää erottaa, että kassavirta ja kassassa oleva summa ei ole sama asia kuin tuloslaskelmassa viivan alle jäävä summa. Kuitenkin kassavirtaraportti on yrittäjälle tosi tärkeä, jotta tiedät kuinka paljon on rahaa laskujen, verojen, lainojen ja esimerkiksi palkkojen maksuun.
7. Rahoituslaskelma
Rahoituslaskelma on yrityksen laskelma, jonka avulla saamme paremman käsityksen yrityksen maksuvalmiudesta ja taloudellisesta tilanteesta. Laskelma koostuu kolmesta osasta. Liiketoiminnan rahavirroista eli käytännössä tuottojen ja kulujen erotuksesta. Investointien rahavirroista - esimerkiksi kalustohankinnoista sekä rahoituksen rahavirroista eli käytännössä oman pääoman muutoksista. Laskelmaa tarvitaan lähestulkoon aina kun esimerkiksi yritys lähtee hakemaan ulkopuolista rahoitusta.
8. Tase
Tase on yrityksen tärkein raportti - tase on kuvainnollisesti yrityksen raamattu. Kaikki lähtee siitä. Se kuvaa yrityksen taloudellista tilannetta ja tasapainoa tiettynä ajankohtana. Taseen muutoksia kannattaa seurata kuukausittain. Taseessa on kaksi puolta: vastaavaa ja vastattavaa. Vastaavaa puoli kertoo meille yrityksen varat ja päinvastoin vastattavaa kertoo sitten yrityksen velat ja oman pääoman tilanteen. Käytännössä tase kertoo millaista varallisuutta yrityksellä on ja miten se on rahoitettu.
9. Tuloslaskelma
Tuloslaskelma on monelle tutuimpia yrityksen raportteja ja se kertoo meille yrityksen tuotot ja millä kustannuksilla tuotto on tehty.
Käytännössä siinä on kolme osaa.
· Yrityksen tulot tilikauden aikana
· Kulut tilikauden aikana
· Sekä “viivan alle jäävän voitto / tappio”
Raportti kuvaa todella konkreettisesti yrityksen operatiivista toimintaa ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut yrityksen lukuihin. Tuloslaskelmaa kannattaa myös seurata kuukausitasolla, koska sen avulla on helpompi seurata toiminnan kehittymistä ja tehdä parempia päätöksiä.
10. Voitto- / tappio
Voitto tai tappio ovat yrityksen tulojen ja kulujen erotus tiettynä ajanjaksona. Positiivinen tulos tarkoittaa voittoa eli yrityksen tulot ovat isommat kuin yrityksen kulut ja taas negatiivinen tulos tarkoittaa tappiota eli yrityksen kulut on olleet isommat kuin tulot.
Voitto / tappio näkyy tuloslaskelman raportissa ja sillä on myös aina vaikutus yrityksen taseeseen, koska voitto / tappio siirtyy vahvistamaan tai heikentämään taseessa olevaa oman pääoman erää.
Taloustermien ymmärtäminen ei ole pelkästään kirjanpitäjän työtä – se on myös yrittäjän työkalu yrityksen menestyksen rakentamiseen. Kirjanpitäjien tehtävä on kuitenkin valmentaa yrittäjiä ymmärtämään.
Kun osaat tulkita taseen, kassavirran ja tuloslaskelman kaltaisia kokonaisuuksia, voit tehdä parempia päätöksiä, jotka tukevat yrityksesi kasvua ja vakautta.
ROARilla olemme auttamassa sinua näiden termien käytännön soveltamisessa. Olipa kyseessä kassavirran hallinta, tuloslaskelman analysointi tai omavaraisuusasteen parantaminen, haluamme olla kumppani, joka tukee sinua tekemään kannattavampaa liiketoimintaa.